BLOG

Bereik je doelen voor 2020 met floaten

Auteur
Gerlanda

Heb je ook zin om er in het nieuwe jaar vol tegenaan te gaan? En nu eindelijk eens de doelen te bereiken, die je begin 2019 ook al voor ogen had? Wat je goede voornemens ook mogen zijn, floaten kan je een zetje geven, om je goals voor 2020 te bereiken!

Get in Shape

Heb je voor het nieuwe jaar alvast een sportschoolabonnement aangeschaft, om de kerstkilo’s er zo snel mogelijk af te trainen? Van het magnesiumzout dat wij in onze floatrooms gebruiken, is bewezen dat het helpt om pijnlijke en beschadigde spieren te genezen, het lichaam te ontspannen, de opbouw van melkzuur te verminderen en de wervelkolom op natuurlijke wijze opnieuw uit te lijnen. De ideale manier om je lijf te laten bijkomen van een fikse training. Het geheim zit hem in het zoutgehalte – de hoog geconcentreerde magnesiumsulfaatoplossing verlicht spierspanning, vermindert ontstekingen en trekt afvalstoffen uit je lijf. Door de geestelijke en lichamelijk ontspanning tijdens het floaten, kunnen lichte tot matige pijntjes in slechts één sessie worden verlicht, terwijl zelf chronische pijn met routinematige floaten wordt verminderd. Zowel professionele als amateur-sporters zetten floaten al in als trainingstool. Floaten biedt de ideale atmosfeer om sportprestaties te visualiseren, en je spierfunctie te stimuleren.

Crea-Bea oplossingen bedenken in de floatroom
Floaten helpt om je creativiteit te verhogen: hoewel je misschien je eigen ideeën over het aanpakken van bepaalde situaties in je leven paraat hebt, is er een goede reden waarom floaten zo effectief is voor het bedenken van creatieve oplossingen: het heet actieve rust. We hebben het hier niet over even de tijd nemen om na te denken over mogelijke oplossingen- floaten is een van de meest effectieve manieren om ons brein in een verlengde theta-golftoestand te brengen.

Normaliter worden Theta hersengolven voornamelijk waargenomen tijdens de vluchtige momenten tussen slaap en waaktoestand, of tijdens intensieve meditatie. Maar om met meditatie hetzelfde effect te bereiken, heb je jarenlange oefening nodig, en we zijn nu eenmaal geen Zen-Monniken in klooster ergens in de Himalaya. Uit talloze onderzoeken is al gebleken, dat floaten buitengewoon bevorderlijk is voor het opwekken van een Theta-toestand in het brein; zelfs mensen die voor het eerst floaten ervaren tijdens een floatsessie vaak langere periodes van Theta-golffunctie.
Als je eenmaal voorbij dit ontspanningspunt bent, worden Theta-golven geassocieerd met het oproepen van onbewuste herinneringen, vrije associatie, een verhoogd creatief inzicht en inspiratie. Theta-golven zijn voor je hersenen wat spinazie is voor Popeye; een enorme psychologische stimulans voor je creativiteit!

Met minder stress het nieuwe jaar in
Stress verminderen: als je op zoek bent naar meer balans in je leven, hoef je het niet verder te zoeken dan de dichtstbijzijnde floatroom. Een floatsessie van een uur verlaagt je bloeddruk en vermindert het cortisol (“stresshormoon”) in je bloed, waardoor je geest in een staat van diepe ontspanning terecht komt. Het resultaat na een uurtje floaten: een rustige geest, een goed humeur en frisse moed om de dagelijkse stressfactoren in je leven beter aan te kunnen pakken.

Het LIBR Float Clinic and Research Centre in Tulsa (VS) heeft de positieve resultaten van floaten aangetoond bij mensen met angst, depressies, PTSS en eetstoornissen. Deelnemers aan het onderzoek gaven niet alleen aan dat ze zich na slechts 3 floatsessies beter voelden, dit effect was ook meetbaar door de MRI- en EEG-scans die zowel voor- als na de floatsessies werden uitgevoerd. Floaten heeft dus een reële impact op onze hersenen.

 

Boek direct een floatsessie

Floaten helpt je om je goede voornemens vast te houden

Je goede voornemens waarmaken: het blijkt veel moeilijker te zijn dan het klinkt. Je moet vooral niet het onmogelijke van jezelf verlangen. Begin liever met een paar eenvoudige, haalbare doelen i.p.v. een waslijst met 20 punten die je volgend jaar allemaal in een keer gaat aanpakken, want dat is gedoemd te mislukken. Want hoe simpel je doelen ook mogen zijn: de meesten van ons houden het amper tot eind februari vol. Dat komt omdat de mens van nature een gewoontedier is: zelfs kleine veranderingen in onze dagelijkse routine kunnen lichamelijk en geestelijk belastend aanvoelen – spierpijn en psychologische belasting saboteren vaak zelfs de meest goedbedoelde voornemens. Begin dus met een reisje naar LOFF-Assen, om daar tijdens een diep ontspannende floatsessie, een tot twee nieuwjaarsdoelen te formuleren in je Theta-brein. Een uurtje floaten helpt je om de reset-knop van je brein en lichaam even in te drukken. Je krijgt nieuwe energie, mentale helderheid en je bent gewichtsloos, dus alle vervelende pijntjes en spanningen worden even buitenspel gezet. Vervolgens kom je uitgerust de floatroom weer uit en je neemt je voor om je doelen in elk geval tot de volgende floatsessie vol te houden.