BLOG

Floaten: beter dan mindfulness en meditatie?

Auteur
Gerlanda

Meditatie is een populaire manier om te ontstressen en je aandacht zoals dat heet ‘naar binnen te richten’. Het is de bedoeling, dat je daardoor leert om in het moment te leven, je niet meer zo te laten beïnvloeden door externe prikkels en beter naar je lichaam leert te luisteren.

Afleiding uit de omgeving

Er bestaan er twee basisvormen van meditatie: concentratieve meditatie en mindfulness meditatie (ook wel Vipassana genoemd). Het idee achter mindfulness mediatie is, dat je leert om geen oordeel te vellen over de dingen die je tegenkomt. Je aanschouwt ze, zonder dat je meteen conclusies trekt of aan het analyseren slaat. Je laat alles gewoon komen zoals het is. Dit geldt voor allerlei dingen, zoals emoties, je ademhaling, je lichaamsgevoel, visuele prikkels en wat anderen doen of zeggen.
Er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar de effecten van meditatie. Als mogelijke effecten van regelmatig mediteren worden o.a. meer lichamelijke ontspanning, een groter geestelijk evenwicht, minder gevoelens van stress en een regelmatigere ademhaling genoemd. Daardoor voelen mensen die aan meditatie en mindfulness doen, zich beter gewapend tegen de dagelijkse stress die ons drukke leven nu eenmaal met zich meebrengt. Bovendien komt er door een andere manier van denken en voelen meer ruimte om op een frisse en creatieve manier op situaties te reageren.

Dit zijn allemaal hele prettige neveneffecten, maar mediteren en mindfulness moet je oefenen. Het is namelijk helemaal niet zo eenvoudig, om na een drukke dag op het werk op je matje te gaan liggen en te denken: ‘zo, nu ga ik even ontspannen doen’. Vaak duurt het een tijdje, voordat je alles wat je die dag hebt meegemaakt achter je kunt laten en het echte ontspanningseffect kan beginnen.
Daarnaast vereist meditatie een bepaalde vorm van concentratie: op je ademhaling en op jezelf. Maar die verhoogde concentratie houdt automatisch in, dat je ook meer open gaat staan voor indrukken van buitenaf. Als degene op het matje naast je bijvoorbeeld de hele tijd zijn/haar neus zit op te halen, kan het een behoorlijke uitdaging worden om je over dit irritante geluid heen te zetten. In het slechtste geval raak je niet ontspannen, maar juist geïrriteerd. In een ruimte met andere mensen zullen er altijd externe prikkels zijn die je van je meditatie afleiden, waardoor het moeilijker wordt om in een ‘flow’ te komen.

Floaten = meditatieve ontspanning in volkomen rust
Floaten heeft als grote voordeel boven meditatie en mindfulnessoefeningen, dat je helemaal geen externe prikkels ervaart. Je dobbert in een warme, volkomen serene omgeving en je hoort en ziet geen dingen die je afleiden. Door de aangename warmte van het water en doordat je nergens zwaartekracht voelt (je zweeft als het ware in het water) raak je als vanzelf in een diepe staat van ontspanning, waardoor het gemakkelijker wordt om je optimaal te concentreren en alles ‘los te laten’. Eigenlijk bereik je met floaten hetzelfde effect als bij een diepe meditatie. Je hoeft er alleen geen moeite voor te doen. Door het ontbreken van externe prikkels komen je lichaam en geest volledig tot rust. Het is in een floatcabine dan ook veel eenvoudiger om, mocht je dat willen, meditatieve oefeningen te doen. Maar ook zonder meditatie is floaten een oase van rust voor lichaam en geest.