BLOG

Even detoxen

Auteur
Gerlanda

Na een lange winter en ontelbare zakken chips op de bank, plus de kilootjes van de afgelopen feestdagen, is het prille begin van de lente een optimaal moment, om je lichaam eens goed te ontgiften. Hiervoor hebben we de Cleanse & Revitalize kit van LaViesage te koop. Een detox-kuur van elf dagen, waarmee je je lichaam helemaal kunt resetten en met hernieuwde energie naar de lente uit kunt kijken. Als voorbereiding van de Cleanse & Revitalize kuur, of voor degenen die er de voorkeur aan geven om een iets minder intensieve reinigingskuur te doen, hebben we een paar eenvoudige, maar effectieve tips paraat. Als je je aan deze simpele tips houdt, kun je straks volledig ontzuurd en gereinigd de lente ingaan!

Stel jezelf een persoonlijke limiet voor je detox

Er is geen ideale duur voor een detox, maar als je je lichaam goed wilt reinigen, moet je wel rekenen op een periode van minimaal een week tot tien dagen, omdat je lijf de tijd nodig heeft, om zich van opgehoopte afvalstoffen te ontdoen. Maar overdrijf het vooral niet: radicale diëten bieden over het algemeen geen effect op lange termijn en ze belasten je lijf alleen maar. Dus niet op nul dieet gaan, of vanaf nu tot in mei alleen nog maar wortels eten! Het is trouwens heel normaal, dat je na een paar dagen last kunt krijgen van hoofdpijn, spierpijn en vermoeidheid. De loskomende gifstoffen komen nu in de bloedbaan terecht, waardoor je deze vervelende symptomen kunt krijgen. Maak je geen zorgen. Het gaat vanzelf weer over.

Drink elke ochtend meteen na het opstaan twee glazen lauw water met een beetje versgeperst citroensap, grapefruitsap of biologische appelazijn
Met deze simpele ‘cocktail’, wordt je lever gereinigd, je spijsvetering gestimuleerd en krijgt je lijf veel vocht binnen. Tijdens elke detox-behandeling moet je sowieso veel drinken: water, verdunde biologische vruchtensap of kruidenthee. Je lichaam heeft nu extra vocht nodig, om de vrijkomende afvalstoffen af te voeren. Veel vocht maakt de darminhoud ook zachter, waardoor je vaker en gemakkelijker naar het toilet kunt.

Vers en een beetje bitter
De volgende groenten en fruitsoorten ondersteunen het lichaam bij het ontgiften: verse knoflook, uien, grapefruit, avocado, bieten, wortelen en de zogenaamde bittere groenten zoals artisjokken, andijvie, radijs, kool en paardenbloemenblaadjes (te verkrijgen als thee). Ze reinigen de lever en het bloed en bevatten daarnaast belangrijke voedingselementen.
En het mag ook best een beetje pittig zijn! Kruiden zoals kurkuma (geelwortel), komijn, cayennepeper, koriander, venkel en verse munt geven het eten niet alleen maar smaak, ze zijn ook heel goed voor je, omdat ze de spijsvertering ondersteunen en ontgiftend werken.

Zeg nee tegen zuivelproducten, koffie, alcohol, suiker, zout, te veel olie, gebakken producten en voorverpakte voedingsmiddelen
Tijdens iedere reinigingskuur zijn voedingsmiddelen uit blikjes, pakjes en zakjes taboe. Deze producten bevatten weinig voedingsstoffen, maar wel een heleboel conserveringsmiddelen, smaakversterkers en andere ongezonde troep, die je lijf nu echt niet kan gebruiken. Zuivelproducten, vlees, gebakken en gefrituurde voedingsmiddelen bevatten veel vet en zijn bovendien moeilijk te verteren. Je darmen moeten nu al hun energie erin steken, om de gifstoffen en zuren uit je lijf te verwijderen. Dierlijke eiwitten en vet voedsel helpen daar niet echt bij. Een paar goede vervangers als je toch erge honger krijgt: kikkererwten, haver, quinoa, rijstcrackers, amandelmelk en een handjevol ongebrande noten, rozijnen of gedroogde vruchten als tussendoortje. Koffie, suiker en alcohol en roken mag absoluut niet!

Lichte, vroege avondmaaltijd

Het avondeten zou de kleinste maaltijd van de dag moeten zijn. Gestoomde groenten, een kleurrijke salade of zelfgemaakte soep zijn ideaal. Liever niet na zeven uur s’ avonds eten. Dit is slecht voor je spijsvertering. Na een lichte avondmaaltijd slaap te trouwens ook veel beter!

Sweat it out
Het lichaam scheidt nu heel veel gifstoffen uit via de darmen, de blaas en de zweetklieren. Daarom is het heel belangrijk, dat je voldoende zweet. Joggen, yoga, fietsen of dansen zijn niet alleen goed voor je bloedsomloop, het helpt je ook om gifstoffen via de zweetklieren uit te scheiden. Regelmatige saunasessies zijn ook heel gezond. Als je de sauna afwisselt met een koude douche of dompelbad, krijg je het zogenaamde Kneipp-effect, wat het immuunsysteem langdurig verbetert. Floaten is ook een prima ondersteuning voor je detox. Magnesium geeft je lijf en bloedsomloop een boost en floaten helpt je om zuren en gifstoffen af te breken.

Diep ademhalen
Tijdens de je detox-kuur is het niet de bedoeling, dat je alleen maar naar soaps zit te kijken op de bank. Dus hup, jas aan en de deur uit! Ademhalingsoefeningen in de frisse lucht reinigen je longen en voorzien je lichaam van extra zuurstof. Een simpele, maar effectieve oefening: vier seconden inademen, daarna je adem zeven seconden inhouden en vervolgens acht seconden uitademen. Deze oefening minstens vier keer ‘s ochtends en vier keer ‘s avonds herhalen.

Lekker vroeg naar bed

Tijdens je reinigingskuur heeft je lichaam extra slaap nodig, want detoxen is best inspannend voor je organen. Je lijf heeft rust nodig, om de vrijgekomen afvalstoffen goed af te voeren en zich te herstellen. Ga daarom liever een uurtje (of twee) eerder naar bed. De uren die je voor twaalf uur slaapt, tellen namelijk dubbel.

Wondermiddel zuurkoolsap
Het spreekwoord zegt niet voor niets: ’De dood zit in de darmen.’ Als je darmflora (goede darmbacteriën) uit evenwicht is, neem je niet alleen slecht voedingsstoffen op, je kunt er ook echt ziek van worden. Zuurkoolsap is een ware verademing voor je darmen voor, tijdens of na een detox kuur. Zuurkoolsap is een vitamine-C bom. Het sap wordt daarnaast door fermentering gewonnen. Daarbij ontstaat heel veel melkzuur, wat enorm belangrijk is voor de vorming van goede darmbacteriën. Zuurkoolsap helpt ook tegen darmparasieten en ondersteunt een vlotte spijsvertering. En het is nog best lekker ook; gekoeld heeft het een aangename, frisse smaak. Drink iedere dag minstens twee glazen zuurkoolsap (te koop in de biologische winkel). Mensen die obstipatie hebben, zullen het verschil na een dag of twee al merken!

Na het detoxen; hoe kan het in de toekomst gezonder?

Tijdens een detox-kuur richt je je blik vaak ‘naar binnen’. Je besteedt meer aandacht aan wat je eet, hoe je leeft en hoe je je voelt. Dit zorgt ervoor, dat je relatie met je lijf automatisch anders wordt. Daarom is dit een prima moment, om je eet- en leefgewoonten eens onder de loep te nemen. Heb je ongezonde gewoonten, of doe je veel te weinig aan sport? Als je drie van de bovenstaande tips weet vast te houden na je reinigingskuur, doe je al drie belangrijke stappen in de richting van een gezondere levensstijl! Want een reinigingskuur is weliswaar een belangrijk rustmoment voor je hele organisme, maar het kan nooit een gezonde levensstijl vervangen.

Vragen over onze Cleanse & Revitalize kit, gezonde eetgewoonten of floaten tijdens je detox? Maak gerust een afspraak met ons!