BLOG

Weleens last gehad van jetlag? Zo kom je er zo snel mogelijk vanaf!

Auteur
Gerlanda

Als je ooit naar Amerika of Azië bent gereisd, herken je dit vast wel: na aankomst maar ook nadat je weer thuis bent gekomen, kun je je dagenlang ellendig voelen. Een watterig gevoel in je hoofd, slaapproblemen, duizeligheid en algehele malaise; het zijn allemaal normale, maar wel vervelende bijwerkingen van het reizen door verschillende tijdszones. Maar niet alleen mensen die vliegen, ook personeel dat in nachtdiensten werkt, kan last hebben van jetlag-achtige klachten. En dat is ook geen wonder. Onze welbevinden heeft alles te maken met ons bioritme, oftewel ons vaste dag-nacht ritme. Ons lichaam heeft regelmaat nodig om goed te kunnen functioneren. Gelukkig zijn er tal van technieken, die je kunt inzetten om snel van die vervelende jetlag af te zijn. Door je voor, tijdens en na een lange vlucht aan onderstaande tips te houden, zal je je snel een stuk beter voelen.

Pas je eetgewoonten aan

Dit klinkt misschien vreemd, maar een van de beste manieren om je lichaam voor te bereiden op tijdsverschillen, is je eetschema aan te passen. De laatste paar dagen voordat je aan een lange vlucht gaat beginnen, houd je afwisselend een ‘vastendag’ en een ‘feestdag’, wat betekent dat je om de dag iets grotere of juist kleinere porties bij je maaltijden eet. De dag voor de vlucht moet een vastendag zijn. Dit eetschema zal helpen, om je lichaam voor te bereiden op het verwarrende effect van een lange vlucht en de tijdsverschuiving.

Drinken, drinken en nog eens drinken!
Drink tijdens de hele vlucht zoveel mogelijk water! De lucht in een vliegtuig is ontzettend droog, waardoor je lichaam snel vocht verliest. Bovendien heeft je lichaam extra water nodig, om het ongemak van een lange vlucht op te vangen. Zorg ervoor dat je altijd een flesje water in je handbagage meeneemt, dat je regelmatig bijvult. Probeer per twee uur minimaal een flesje leeg te drinken.

Ga zo snel mogelijk over op het nieuwe tijdsschema
Zodra je op de luchthaven aankomt, stel je je horloge gelijk met de nieuwe tijdzone, en doe vervolgens alles wat je kunt, om je zo snel mogelijk aan het nieuwe tijdsschema aan te passen. Voor trans-Atlantische vluchten, zal dat waarschijnlijk betekenen, dat je moet proberen te slapen in je vliegtuigstoel, maar het kan ook betekenen, dat je jezelf met geweld wakker moet houden, als je de andere kant opvliegt (naar het oosten). Neem in dat geval een goed boek mee, kijk een spannende film aan boord of luister naar je favorite muziek. Probeer ook te eten op het tijdsstip, dat aansluit op je nieuwe tijdszone. Als je eenmaal aangekomen bent in de nieuwe tijdzone, laat je dan vooral niet verleiden tot een middagdutje – het kan zomaar voorkomen dat je midden in de nacht wakker wordt en daarna niet meer kunt slapen!

Ga bij aankomst op zoek naar het dichtstbijzijnde floatcentrum
Floaten heeft zich bewezen als een geweldig middel om de effecten van jetlag te minimaliseren, omdat het je lichaam in de gelegenheid stelt om veel rust te krijgen in een korte tijd. Hoewel je meestal wel een paar uur slaap tijdens een vlucht inlevert, kan een uurtje in een floatcabine je helpen, om dat verlies bijna volledig te compenseren; een uur floaten staat immers gelijk aan 5 à 6 uur slaap. Ga het liefst in de ochtend floaten, zodat je de dag goed volhoudt, en ‘s avonds weer moe genoeg bent om te slapen. Op deze manier zal je binnen ‘no time’ volledig aangepast zijn aan je nieuwe tijdzone.
Deze tips zijn trouwens niet alleen handig voor jetlag, maar ook voor alle mensen die met avond- en nachtdiensten werken!