post

Het effect van floaten op je hersengolven

Auteur
Gerlanda

Floaten kan je dagelijks functioneren positief beïnvloeden. Nu vraag je je vast af hoe dat werkt. Of misschien klinkt het wat overdreven. Om te begrijpen hoe het kan, moet je begrijpen hoe je hersenen werken. Daarom in deze blog een uitleg over de werking van vijf verschillende hersengolven én de link met floaten.

Vijf verschillende hersengolven

Het menselijk brein heeft vijf verschillende soorten elektrische patronen of hersengolven via de cortex (we schreven er eerder deze blog over). Dat is het gedeelte van de hersenen dat achter je voorhoofd zit. Elke hersenfrequentie heeft een unieke manier om je te laten functioneren. Om het beste uit een dag te halen, schakelen je hersenen de hele tijd tussen de verschillende frequenties. Dit zijn vijf belangrijke hersengolven:

  1. Gamma (hoogste frequentie)
  2. Bèta
  3. Alfa
  4. Thèta
  5. Delta (laagste frequentie)

Hersenfrequenties wisselen elkaar af

Onderzoekers en artsen meten de hersenpatronen met een EEG (Elektro-Encefalogra). Wat blijkt? We gebruiken alle soorten hersengolven dag en nacht. Het gemak waarmee je van de ene frequentie naar de andere gaat, bepaalt bijvoorbeeld hoe je omgaat met stress, hoe je slaapt en of je je kunt concentreren. Je kunt je vast voorstellen dat één verstoorde frequentie voor problemen kan zorgen. 

Hoewel de frequenties elkaar afwisselen, zijn sommige hersengolven op bepaalde momenten dominant. Dat hangt af van de staat van bewustzijn. Zo zie je tijdens de slaap vaak combinaties van langzame frequenties, maar tijdens de snelle oogbeweging in de REM-slaap komt zelfs de gamma voorbij. 

1. Gamma-golven

Gamma-golven zijn belangrijk voor een snelle informatieverwerking en een goed geheugen. Daarnaast draagt deze frequentie bij aan de aansturing van de zintuigen en het aanleren van nieuwe dingen. Gamma is ook nodig tijdens de REM-slaap.

  • Frequentiebereik van de golven: 40 Hz tot 100 Hz (hoog)
  • Precies genoeg gamma: goede informatieverwerking en waarneming, gemakkelijk leren, coördinatie van de zintuigen, betere REM-slaap
  • Teveel gamma: angst, snelle opwinding en stress
  • Te weinig gamma: ADHD, depressie en leerstoornissen
  • Gamma-activiteit verhogen: mediteren

2.Bèta-golven

Bèta-golven helpen je om bewust na te denken en stimuleren je hersencapaciteit. Wie genoeg bèta heeft, kan zich goed concentreren en moeiteloos taken afmaken. Vooral taken zoals lezen, schrijven en kritisch nadenken worden makkelijker.

  • Frequentiebereik van de golven: 12 Hz tot 40 Hz (hoog)
  • Precies genoeg bèta: goede concentratie, scherp geheugen, goed probleemoplossend vermogen
  • Te veel bèta: verhoogde adrenaline, angst, opwinding, onvermogen om te ontspannen, stress
  • Te weinig bèta: ADHD, dagdromen, depressie en laag denkvermogen    
  • bèta-activiteit verhogen: koffie, energiedrankjes en andere stimulerende middelen

3. Alfa-golven

Alfa-golven zijn de brug tussen ons bewustzijn en onderbewustzijn. De frequentie tussen bèta en thèta. Dankzij deze frequentie kalmeren we en ervaren we diepe ontspanning. Bij stress ontstaat er een alfa-blokkade, dan neemt bèta het over.

  • Frequentiebereik: 8 Hz tot 12 Hz (gemiddeld)
  • Precies genoeg alfa: een staat van ontspanning
  • Te veel alfa: dagdromen, slechte concentratie, niet kunnen ontspannen
  • Te weinig alfa: angst, stress en slapeloosheid
  • Alfa-activiteit verhogen: alcohol, marihuana, spierontspanners en sommige antidepressiva

4. Thèta-golven

Thèta-golven zijn betrokken bij dagdromen en slapen. Ze stellen je in staat om diepe, rauwe emoties te voelen en om tijdens je slaap te herstellen. Daarnaast versterkt deze frequentie je intuïtie en creativiteit. Je krijgt het gevoel dat je leeft.

  • Frequentiebereik: 4 Hz tot 8 Hz (langzaam)
  • Precies genoeg thèta: creativiteit, optimale verbinding, intuïtie, ontspanning
  • Te veel thèta: ADHD, depressie, hyperactiviteit, impulsiviteit, onoplettendheid
  • Te weinig thèta: angsten, laag emotioneel bewustzijn, stress 
  • Thèta-activiteit verhogen: floaten en antidepressiva

5. Delta-golven

Delta-golven zijn de langzaamste van het menselijk brein. Ze zorgen voor de diepste ontspanning en herstellende, helende slaap. Ook hebben ze invloed op onbewuste lichaamsfuncties, zoals het reguleren van de hartslag en de spijsvertering. 

  • Frequentie: 0 Hz tot 4 Hz (langzaamste)
  • Precies genoeg delta: goed immuunsysteem, natuurlijk herstel lichaamsfuncties en een diepe herstellende slaap
  • Te veel delta: leerproblemen, onvermogen om te denken, ernstige ADHD
  • Te weinig delta: onvermogen om lichaam en brein te herstellen, slaapproblemen
  • Delta-activiteit verhogen: floaten, slapen en antidepressiva

Floaten en hersenactiviteit

Je hebt nu veel informatie over hersenen gekregen. Wat heeft floaten ermee te maken? Een heleboel! In het kort verhoogt floaten de hersenfrequenties die gaan over ontspanning, creativiteit, een verhoogd bewustzijn en het herstellend vermogen van lichaam en geest. 

Na zo’n 40 minuten floaten, stoppen de hersenen met het produceren van alfa-golven en begint het brein met het uitzenden van thèta- en delta-golven. Je herkent dit aan het gevoel van tussen slapen en waken zijn, vlak voordat je in een diepe slaap valt. 

In bed duurt dit gevoel een paar minuten, maar in een floatbad kun je dit langdurig ervaren. Dat is iets wat normaal gesproken alleen lukt bij kleine kinderen en mensen die al jaren aan meditatie doen. Je kunt de tijd helaas niet terugspoelen, wel kun je lekker gaan floaten! 

Beïnvloed je hersenfrequenties door te floaten bij LOFF

Wil je ook meer thèta- en delta-golven aanmaken en voelen hoe heerlijk ontspannen je daarvan wordt? Maak dan snel een afspraak voor een floatsessie bij LOFF Assen!